Van 27 september tot 7 oktober voerde Heijmans werkzaamheden uit aan de A12 tussen Utrecht en Nieuwerbrug. De weg was daarbij 10 dagen lang volledig afgesloten. Vanwege andere werkzaamheden in de omgeving en de urgentie van het onderhoud was ‘vierkant afsluiten’ de beste optie volgens Rijkswaterstaat. Volledige afsluitingen van rijkswegen vinden vaker plaats in het weekend, maar doordeweeks en voor zo’n lange periode is uitzonderlijk. Omliggende gemeenten maakten zich dan ook ernstig zorgen om de hinder die dit tot gevolg zou hebben. Dat bleek niet onterecht. Het werk leidde tot menig verkeersinfarct en kon onder meer de notering van de drukste avondspits van het jaar (vrijdag 1 oktober) aan haar palmares toevoegen. Rijkswaterstaat en Heijmans kijken echter zeer positief terug op deze werkwijze, vermeldde Cobouw afgelopen week (21 oktober). Ook de markt lijkt enthousiast over het idee dat ‘vierkant afsluiten’ mogelijk de standaard wordt bij wegwerkzaamheden. Hoofdzakelijk vanwege de veiligheid, maar ook vanwege economische voordelen. Momenteel herijkt het ministerie de hinderaanpak bij het uitvoeren van onderhoud, waarbij zij de ervaringen van de A12 meeneemt. Komt er een afvlakking in de tendens naar hinderbeperking die we de afgelopen jaren in infraprojecten zagen? En wat betekent dit voor bijvoorbeeld aanbestedingen waarin hinderbeperking een veelvoorkomend gunningscriterium is? Laat ons weten hoe jij hierover denkt.

Published On: October 26th, 2021 / Categories: bouw- en infrasector /

Volg onze LinkedIn pagina om up-to-date te blijven.

Kijk ook bij onze vacatures of jouw droombaan al klaar ligt!